Hetedik alkalommal rendezik meg március 21-április 1. között három városban, öt helyszínen az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. Az idei fesztivál címszava a “Barátságok”, mely által betekintést nyerhetünk a nagy orosz zeneszerzők életének személyes oldalaiba és inspirációjuk forrásaiba. Ezek a barátságok nem csupán emberi kapcsolatok voltak, hanem művészi párbeszédek és kölcsönös motivációk forrásai is. A sokszínű programkínálatban kiváló művészek közreműködnek, szerepel a műsorban esti koncert, családi program és kiállítás is.
Rahmanyinov és Medtner kölcsönösen egymásnak ajánlották egy-egy zongoraversenyüket. Csajkovszkij és Saint-Saëns a legenda szerint együtt táncoltak Moszkvában. Ugyanakkor Csajkovszkij viszonya az Orosz Ötökkel rávilágít arra, hogy milyen bonyolult egy egész nemzet zenei identitását kialakítani, míg Sztravinszkij, Ravel és Debussy összetett viszonya megmutatja a 20. század eleji zenei forradalom kavalkádját. Ezek a barátságok nem csak személyes szinten voltak jelentősek, hanem gyakran az egyetemes zenei stílusok és technikák fejlődésére, alakulására is hatással voltak, hiszen a zene nemcsak szavak nélküli nyelv, hanem híd is a különböző kultúrák és emberek között.
„A több, mint tíznapos fesztiválunkon lehetősége nyílik a kedves közönségnek (és nekünk előadóknak is) felfedezni, hogyan formálták ezek a kapcsolatok a világ zenetörténetének alakulását. Ezek a barátságok nem csupán történelmi érdekességek, hanem a művészi örökség alapkövei. Minden egyes koncertünk egy-egy ilyen barátságot fog bemutatni: nem csak a hangok által, de szóban, rövid történetekkel, levelezésekkel is el fogjuk mesélni a szerzők viszonyát, hogy jobban megismerjük a hangok mögött húzódó zseniket. Ezen történetek tükrében új megvilágításba kerülhetnek a jól (vagy kevésbé) ismert művek, és talán eddig rejtett összefüggésekre is fény derül. Tartsanak velünk ezen a zenei felfedezőúton, ahol a hangok mögött meghúzódó emberi kapcsolatok, barátságok történeteit is megismerhetjük.” (Szabó Marcell, művészeti vezető)
Ahogy az előző években, így idén is három városban jelentkezik a fesztivál: Budapesten, Debrecenben és Tihanyban, ahol több csodálatos tér ad otthont a programoknak, így Tihanyban a Bencés Apátság, Debrecenben a Szent Anna Székesegyház, Budapesten a Nagyboldogasszony Főplébánia-templom, de lesznek események az Orosz Kulturális Központban és a Debreceni Egyetem Liszt-termében is.
PROGRAMBONTÁS
Csajkovszkij és az Orosz Ötök (anti) barátsága
2025.03.29. szombat 19:00 Debrecen, Szent Anna Székesegyház
Műsor
Csajkovszkij-Mészáros: A hattyúk tava, op. 20a – Jelenet és keringő
Csajkovszkij-Mészáros: A diótörő, op. 71a – A Cukortündér tánca
Kjui: g-moll prelűd
Kjui: Asz-dúr prelűd
Muszorgszkij-Mészáros: Egy kiállítás képei
Előadók
Mészáros Zsolt Máté – orgona
Pjotr Iljics Csajkovszkij és az „Orosz Ötök” kapcsolata az orosz zenei élet két meghatározó irányzatának találkozását tükrözte. Az „Ötök” – Balakirev, Muszorgszkij, Borogyin, Rimszkij- Korszakov és Kjui – az orosz népi hagyományokon alapuló nemzeti romantikus zenét képviselték, míg Csajkovszkij a nyugat-európai romantika és a technikai tökély iránti elkötelezettségével tűnt ki. Csajkovszkij az 1860-as években találkozott az „Ötök” tagjaival, köztük Balakirevvel, aki tanácsokkal segítette például a „Rómeó és Júlia” nyitányfantázia megírásában. Bár osztotta lelkesedésüket az orosz népzene iránt, nem fogadta el maradéktalanul művészi hitvallásukat, mivel saját stílusában ötvözte a nemzeti és a nyugati elemeket.
Az „Ötök” kezdetben bizalmatlanul tekintett Csajkovszkijra, mivel ő a szentpétervári konzervatórium akadémikus képzéséből érkezett, amelyet ők elutasítottak. Később azonban közeledtek egymáshoz, különösen Rimszkij-Korszakov révén, aki maga is a konzervatórium professzorává vált. Csajkovszkij műveiben gyakran használt népzenei elemeket, ugyanakkor nemzetközi színvonalú szimfóniáival és balettjeivel – mint például a „Hattyúk tava” – túllépett az orosz zenei hagyományokon. Ezért sokan úgy tekintettek rá, mint aki egyesítette az orosz és nyugati zene legjobb erényeit. Kjui például kritikusan viszonyult Csajkovszkij műveihez, és konzervatóriumi vizsgakompozícióját elmarasztalta, bár elismerte tehetségét. Másrészt Rimszkij-Korszakov, az Ötök „legnyugatosabb” tagja, később közeledett hozzá, és elfogadta a konzervatóriumi oktatás jelentőségét is. Muszorgszkij és Borogyin kevésbé foglalkoztak Csajkovszkij műveivel, mivel autodidakta háttérrel inkább saját nemzeti stílusukra koncentráltak. Az Ötök általánosságban kritikusak voltak Csajkovszkij nyugatias hatásaival szemben, de elismerték érzelmekben gazdag dallamvilágát és technikai kifinomultságát. Az Orosz Ötök zenei stílusa erőteljesen épített a népi dallamokra, heterofóniára és orientalista elemekre, míg Csajkovszkij inkább a nyugati harmóniai és formai elveket részesítette előnyben. Mindezek ellenére mindkét irányzat hozzájárult az orosz zene nemzetközi elismertségéhez.
Balalajkával az orosz tájakon – Romanicsev duó koncertje
2025.03.24. hétfő 19:00 Debrecen, Szent Anna Székesegyház
Műsor
Válogatás orosz népzenei és klasszikus művekből
Előadók
Mihail Romanicsev-balalajka
Fjodor Romanicsev- zongora
Mihail és Fjodor Romanicsev számos összoroszországi és nemzetközi verseny díjazottjai, több mint 20 éve alakítottak duót és kezdtek együtt játszani. 2015-ben részt vettek a skóciai Aberdeen-i Nemzetközi Ifjúsági Fesztiválon és a kamarazenei verseny győztesei lettek. Azóta a duó rendszeresen szerepel vendégművészként a szentpétervári Skót Napok Fesztiválon.Felléptek ezen kívül Franciaország, Olaszország, Dánia, Észtország, Németország, Spanyolország és Kína koncerttermeiben is. Az Orosz Zenei Fesztiválra a Romanicsev duó külön válogatást készített, ahol bemutatja az orosz népzene jellegzetes, ismert darabjait. Az orosz klasszikus zeneszerzők szívesen merítettek az orosz népzenék dallamaiból és a népi hangszerek hangzásvilágából.
Csajkovszkij és Saint-Saens barátsága
2025.03.25. kedd 19:00 Debrecen, Debreceni Egyetem – Liszt terem
Műsor
Csajkovszkij-Langer: Hattyúk tava – részletek
Saint-Saens: Duettino op.11
Saint-Saens: Haláltánc op.40
Saint Saens: Berceuse op.105
Csajkovszkij-Langer: Diótörő – részletek
Előadók
Balogh Ádám, Szabó Marcell- zongora
Csajkovszkij és Camille Saint-Saëns barátsága a 19. század két kiemelkedő zeneszerzőjének különleges kapcsolatát mutatja be, amelyet a kölcsönös tisztelet és inspiráció jellemzett. Első találkozásuk 1875 novemberében történt, amikor Saint-Saëns Moszkvába látogatott koncertkörútja során. Azonnal megtalálták a közös hangot, nemcsak a zene, hanem más művészeti ágak iránti érdeklődésük révén is. Egy anekdota szerint még egy rögtönzött balettet is előadtak a moszkvai Konzervatórium színpadán, ahol Saint-Saëns Galateát, Csajkovszkij pedig Pygmaliont alakította, Nyikolaj Rubinstein zongorakíséretével. Koncertünkön erre a képzeletbeli közös táncra reflektálunk a két szerző műveivel.
Rahmanyinov és Medtner barátsága
2025.03.26. szerda 19:00 Debrecen, Szent Anna Székesegyház
Műsor:
Rachmaninov: g-moll cselló-zongora szonáta op.19
Medtner: Elfelejtett melódiák op.38
Előadók
Balogh Ádám, Szabó Marcell – zongora
Baranyai Barnabás – cselló
Rahmanyinov és Medtner 1902-ben találkoztak először, amikor Rachmaninov felfigyelt Medtner f-moll zongoraszonátájára, amely a fiatal zeneszerző hírnevét megalapozta. Ettől kezdve szoros barátság alakult ki köztük, amelyet kölcsönös tisztelet és támogatás jellemzett. Szergej Rachmaninov rendkívül nagyra értékelte Nyikolaj Medtnert, akit „korunk legnagyobb zeneszerzőjének” nevezett. Barátságuk és kölcsönös tiszteletük számos gesztusban megnyilvánult: Medtner második zongoraversenyét Rachmaninovnak ajánlotta, míg Rachmaninov negyedik zongoraversenyét Medtnernek dedikálta. Ez a kölcsönös megbecsülés nemcsak zeneszerzői munkásságukban, hanem személyes kapcsolatukban is erősen jelen volt. Koncertünkön a két barát 1-1 jelentős opusza csendül fel és nem csak zenéjüket de barátságukat is jobban megismerhetik.
Műsor
Debussy: g-moll hegedűszonáta L.140
Ravel: a-moll hegedű szonáta op.posth.
Sztravinszkij: Olasz szvit
Langer Ágnes – hegedű
Bánkövi Bence – cselló
Szabó Marcell – zongora
Igor Sztravinszkij, Claude Debussy és Maurice Ravel nevei a 20. századi zene történetében elválaszthatatlanul összefonódnak. Bár mindhárman különböző zenei utakat jártak be, barátságuk és művészi kapcsolataik mély nyomot hagytak egymás munkásságában.
További információ az https://ozf.hu/ oldalon és jegyvásárlás a https://ozf.jegy.hu/ oldalon.
Kiemelt kép: Romanicsev duó