A bihari Hegyköz magyarlakta településein az egyik buszjáratot üzemeltető cég – veszteségességre hivatkozva – megritkította járatai számát, nehéz helyzetbe hozva ezzel azokat, akik helyi álláslehetőségek híján a megyeszékhely munkahelyeire kénytelenek ingázni. Ugyancsak nehéz helyzetbe kerültek a nagyváradi iskolákba járó hegyközi magyar diákok, akik napi szinten vették igénybe a buszjáratot. Egy új javaslat szerint az ő gondjaikra jelenthetne megoldást a Transregio kistérségi társulás.
A nagyváradi metropolisz övezethez tartozó tizenkét önkormányzatból kettő (Bors és Váradszentmárton) tagja a Transregio elnevezésű kistérségi társulásnak, melynek fő tevékenységi területe a közszállítás. Ezeken a településeken a nagyváradi helyi közlekedési vállalat (HKV-OTL) rendszeres, jól kihasznált buszjáratokat tart fenn. A Hegyköz települései társulási szerződéssel csatlakozhatnának a Transregióhoz, így lehetőségük lenne arra, hogy kérjék a HKV-t rendszeres buszjáratok indítására. Ezzel a nagyváradi városvezetés által tett megoldási javaslattal mindkét fél kölcsönös előnyökhöz jutna, hiszen a hegyközi magyar emberek könnyebben eljutnának a megyeszékhely iskoláiba és munkahelyeire, Nagyvárad munkaerőhiánnyal küzdő cégei pedig a közvetlen közelből jutnának munkaerőhöz ? mondta Zatykó Gyula, az Erdélyi Magyar Néppárt országos alelnöke azon a nagyváradi sajtótájékoztatón, amelyen a megoldási javaslatokat ismertették.
Zatykó Gyula szót ejtett a járatok rentabilitásáról is. A várható költségek miatt a hegyközi buszjáratok valószínűleg veszteséget termelnének, így azok kompenzálására anyagi forrást kell előteremteni. Itt jutna szerephez a Bihar Megyei Tanács, mely a törvény által megengedett módon, anyagi eszközökkel támogathatná a Transregióhoz csatlakozó önkormányzatokat a buszjáratok fenntartásában. Ha mindez megvalósul, a HKV-ra egy hatvan új buszból álló flotta beszerzése várna, amit EU-s támogatások felhasználásával, közbeszerzési eljárások keretében fokozatosan, egészen 2023-ig hajtanának végre.
Habinyák István, a Néppárt nagyváradi szervezetének alelnöke a sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy a buszjáratok indítása érdekében ? támogatva a nagyváradi önkormányzat javaslatát ? a Néppárt hegyközi alapszervezetei rövid idő alatt több mint 400 támogató aláírást gyűjtöttek össze, melyeket iktattak is a Transregio-nál. Következő lépésben a Néppárt helyi önkormányzati képviselői határozati javaslatokat nyújtanak be az érintett önkormányzatoknál, amiben kérik az adott település és a Transregio közötti társulási szerződés megkötését.
Habinyák és Zatykó reményét fejezte ki, hogy pártállástól függetlenül mindenki támogatni fogja ? a helyi önkormányzatokban? a néppártos javaslatot, hiszen az a hegyközi emberek érdekeit szolgálja.