Csaknem 250 millió euró (mintegy 78 milliárd forint) összegű finanszírozást biztosít az Európai Unió a kohéziós forrásokból a Szajol és Debrecen közötti észak-alföldi vasútvonal fejlesztésére – jelentették be csütörtökön Brüsszelben. A projekt a Püspökladány-Ebes szakasz felújítását érinti. A vonalszakasz a Németországot Romániával összekapcsoló transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Rajna-Duna folyosójának részét képezi.
Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az EU által társfinanszírozott projekt egészen pontosan a Püspökladány-Ebes szakasz felújítását érinti.
“Az EU finanszírozást nyújt ahhoz, hogy a páneurópai közlekedési hálózat részeként Magyarország korszerűbb vasúti hálózattal rendelkezzen. Az EU-nak köszönhetően a vonalat igénybe vevő térségbeli lakosok rövidebb menetidőkkel, nagyobb biztonságban és kényelemben utazhatnak” – közölte Corina Cretu regionális politikáért felelős uniós biztos.
Hozzátette, a projekt a térségben előmozdítja a tiszta közlekedést, a lakosok így a jobb levegőminőség előnyeit is élvezhetik majd.
A projekt várhatóan 2020-ban fejeződik be. A vonalszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Rajna-Duna folyosójának részét képezi.
Rajna-Duna folyosó
Az új uniós infrastruktúra-politikának köszönhetően huszonnyolc tagállamra kiterjedő, jó teherbírású európai közlekedési hálózat jön létre, amely elősegíti a növekedést és növeli a versenyképességet. A hálózat összekapcsolja Európa keleti és nyugati részét, és a közlekedési hálózatot ma jellemző, egymástól elszigetelt útvonalak helyett egy valódi összeurópai hálózatot hoz létre.
Az új uniós infrastrukturális politika megháromszorozza a közlekedésre szánt uniós finanszírozás összegét, a 2014?2020-as időszakban így 26 milliárd eurót lehet erre a célra fordítani. A közlekedésfinanszírozás leghangsúlyosabb pontja ebben az időszakban az új, pontosan meghatározott törzshálózat lesz. A törzshálózat az európai egységes piac közlekedési alapjául fog szolgálni.
Az új törzshálózatot egy úgynevezett átfogó hálózat fogja kiegészíteni, amely regionális és nemzeti szinten egyaránt megkönnyíti a törzshálózat igénybevételét. A kitűzött cél szerint 2050-ig fokozatosan el kell jutni oda, hogy az európai polgárok és vállalkozások nagy többségének ne kelljen 30 percnél többet utaznia, ha ezt az átfogó hálózatot kívánja használni.
Az új TEN-T iránymutatások egyik legfőbb újítása, hogy kilenc végrehajtási folyosót határoznak meg a törzshálózaton belül. Ezek a törzshálózat fejlesztésének végrehajtását fogják elősegíteni. Minden folyosónak három közlekedési módra, három tagállamra és két, határokon átnyúló szakaszra kell kiterjednie.
A létrehozandó ?folyosóplatformokon? keresztül valamennyi érintett érdekelt fél és tagállam kapcsolatba léphet egymással. A folyosóplatform olyan irányítási struktúra, amelynek feladata a folyosók munkatervének olyan módon való kidolgozása és végrehajtása, amely lehetővé teszi a különböző tagországokban, különböző szakaszokban végzett munkálatok összehangolását. A törzshálózat kulcsfolyosóit érintő folyosóplatformokat európai koordinátorok fogják vezetni.
A Rajna?Duna folyosó, melynek fő vonalát a Majna és a Duna jelenti, Strasbourg és Frankfurt környékét fogja összekötni Dél-Németországon át Béccsel, Pozsonnyal, Budapesttel és végül a Fekete-tengerrel, egy fontos leágazása pedig Münchentől Prágán, Zsolnán és Kassán át az ukrán határig fog vezetni.
Forrás: europa.eu
MTI/denagy.hu