?Minden ember egy szobát hordoz magában. Ezt a tényt akár hallás után is megállapíthatjuk. Ha valaki sietősen halad, s odafülelünk, éjszaka például, mikor körös-körül teljes a csend, hallani, mondjuk, egy lazán fölerősített falitükör kis verdesését. ?- írja Franz Kafka, A nyolc oktávfüzet első részében.
A hazai független kortárs tánc két meghatározó szereplője, Egyed Bea és Simon Renáta Szoba című táncszínházi produkcióját nemcsak a 20. századi irodalom nagy újítója ihlette, hanem a francia filozófus, Michel Foucault térértelmezése is. A két táncművész május 11-én, szombaton 19 órától (a Víg Kamaraszínházban) látható előadásában a szoba egyszerre az intimitás és a határtalanság tere, kapcsolatban áll minden más térrel, ugyanakkor belső tér, a gyermeki fantázia világa, amely ajtót nyit az ismeretlen felé.
Két nőt látunk ebben a magánnyal és hiánnyal átitatott, intim hatású térben. Egyéni útjukat, küzdelmeiket, félelmeiket, kérdéseiket, harcaikat ismerjük meg. Az ő személyes történetük rajzolódik ki előttünk, arról, hogyan váltak őszinte, tiszta szívű lelkekből, arctalan, számukra is ismeretlen lényekké.
Egyed Bea és Simon Renáta meditációra késztet minket, hogy megfejtsük, ki van a maszk mögött?
Kinek a döntését hozzuk meg? Ki irányítja valójában az életünket? Kinek akarunk folyton megfelelni? Mik az elképzeléseink arról, hogy milyennek kellene lennünk ahhoz, hogy elfogadjanak, szeressenek és megbecsüljenek bennünket? Mi történik akkor, ha meg akarunk szabadulni attól a maszktól, amit a társadalom kínos elvárásai pakoltak ránk? ? ezekkel a kérdésekkel is szembesít az előadás, mely egy szoba színházi térbe helyezésével, az intimitás illúziójának megteremtésével hozza közel a megjelenített sorsproblémákat a nézőkhöz.
Az előadóművészekről:
Egyed Bea
Tanulmányait a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola elvégzése után a Magyar Táncművészeti Egyetemen folytatta. Dolgozott együtt Góbi Ritával, Pataky Klárival, a Tünet Együttessel, Fehér Ferenccel, Eléonore Valére Lachkyval, Gregor Lustekkel, Rosana Hribarral, Guy Naderrel, Maria Camposszal, Quan Bui Ngockal (Le Ballet C de la B), Soós Attilával (Trojka Színházi Társulás), Horváth Csabával (Forte Társulat), Frenák Pállal. Újvári Milánnal közösen készített egész estés előadásaikat (A szerelem természete, Totem és Tabu) a Radioballett nevű formációban alkották.
Simon Renáta
A Győri Balett iskolájába járt, majd közel három évig a társulat elismert tagja volt. Később szabadúszó lett, 2011-től Svédországban dolgozott először szintén szabadúszóként, majd a Svéd Királyi Balettben. Hazaköltözése után dolgozott Frenák Pállal, Pataky Klárival és svédországi produkciókban is részt vett. Másfél indította el a Mozdulj a lelkedből! programot.
Fotók: Matey István