Kezdeményezték a csatlakozást a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) a Via Carpatia közlekedési folyosó projektjében részt vevő országok képviselői szerdán a kelet-lengyelországi Lancutban rendezett miniszteri konferencián egy, az Európai Bizottságnak címzett közös beadványban. A Via Carpatia néven ismert projekt lényege, egy a Balti-tengertől, a Fekete-tenger érintésével az Égei-tengerig húzódó gyorsforgalmi közlekedési folyosó megépítése, amely Magyarországon Miskolcot és Debrecent, Romániában Nagyváradot, Aradot és Temesvárt érintené.
A lengyel infrastrukturális tárca által közzétett közlemény szerint a lancuti konferencián a projekt eddigi nyolc résztvevőjéhez (Litvánia, Lengyelország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország) két további ország – Fehéroroszország és Horvátország – is csatlakozott.
Andrzej Adamczyk lengyel infrastrukturális miniszter a konferencián kilátásba helyezte: a projekthez hamarosan Lettország, Észtország és Finnország is csatlakozni fog. Elmondta: a Via Carpatia terve 7,7 ezer kilométernyi közutat foglal magában, a több mint 110 millió lakosságú régiókon halad át.
Az értekezleten két dokumentumot fogadtak el: a Lancut III. nevű, a közép- és dél-európai közlekedési együttműködés megerősítését célzó nyilatkozatot, valamint az Európai Bizottsághoz benyújtandó kérvényt az épülő közlekedési folyosónak a TEN-T hálózatba való beiktatására.
Az Európai Parlament már 2016-ban támogatta, hogy a Balti-tengert az Égei-tengerrel és a Fekete-tengerrel összekötő, autópálya-, illetve gyorsforgalmi szakaszokból álló közlekedési folyosó a TEN-T részeként épüljön meg.
A konferencián részt vett Marek Kuchcinski, a lengyel alsóház elnöke is. Felolvasták Jaroslaw Kaczynski levelét. A lengyel kormánypárt elnöke ebben úgy látta: a közlekedési folyosó létesítése a Kárpátok-régió összes országa számára “rendkívüli súllyal bír”, hozzájárul a térség és az Európai Unió kohéziójához. Felidézte: a projektet 2006-ban ikertestvére, Lech Kaczynski néhai lengyel államfő kezdeményezte.
A közlekedési folyosó Magyarországon Miskolcot és Debrecent, Romániában Nagyváradot, Aradot és Temesvárt érintené.
Fotó: sejm.gov.pl