Mint ismert, a Hegyköz településein a helyi buszjáratokat üzemeltető cég, veszteségességre hivatkozva, megritkította járatai számát, nehéz helyzetbe hozva ezzel a megyeszékhely munkahelyeire és iskoláiba ingázó helyi lakosokat.
Az Erdélyi magyar Néppárt Bihar megyei szervezete nemrég megoldást javasolt a helyzetre: szerintük a legegyszerűbb az volna, ha a Hegyköz települései társulási szerződéssel csatlakoznának a Nagyváradi Metropolisz Övezet területén a közszállításért felelős vállalathoz, a Transregio-hoz, így lehetőségük lenne arra, hogy kérjék a nagyváradi HKV-t (OTL) rendszeres buszjáratok indítására. Ennek érdekében, csatlakozva a nagyváradi önkormányzat javaslatához, a Néppárt hegyközi alapszervezetei rövid idő alatt több mint 500 támogató aláírást gyűjtöttek össze, melyeket iktattak is a Transregio-nál.
Bár az érintett önkormányzatok vezetői eddig mondvacsinált indokokkal tolták maguk előtt a szükséges döntést és hogy foglalkozzanak a lakosság jogos igényével, de a jelek szerint mégis áttörés mutatkozik az ügyben. A Hegyközcsatári Polgármesteri Hivatal nevében ugyanis a napokban végül hivatalos kérést nyújtottak be a Transregio-hoz, jelezve a település társulási szándékát.
?Üdvözöljük bölcs döntésüket, melyet a helyi lakosok összefogása és a Néppárt tanácsosainak kitartó munkája kényszerített ki, ugyanakkor reméljük, Hegyközpályi önkormányzata is követni fogja a csatáriak példáját, így belátható időn belül modern, kiszámítható menetrend alapján közlekedő buszok szállíthatják majd az utasokat a Síter-Hegyköztóttelek-Hegyköcsatár-Hegyközpályi-Hegyközszáldobágy-Nagyvárad viszonylatban? ? mondták el egy sajtótájékoztatón a Néppárt képviselői.
Mint mondták, bíznak benne, hogy ugyan a hírek szerint a jelenlegi szolgáltatóval még év elején szerződést hosszabbított a közszállításért jelenleg felelős Bihar Megyei Tanács, mégis mihamarabb a lakosság érdekei szerint oldódik meg a kérdés. Információik szerint körvonalazódik, hogy a korábbi sűrűbb menetrend szerint és áremelés nélkül vehetné át Nagyvárad a szolgáltatást. Ugyanakkor a tervek szerint a Transregio három típusú bérletet biztosítana a lakosságnak, egy a helyi vonalra érvényeset, egyet, mely a helyi vonalon kívül érvényes lenne Nagyvárad valamennyi tömegközlekedési eszközére és egyet, mely a társult valamennyi községre is érvényes lenne Nagyvárad mellett. Jelenleg politikai színezettől függetlenül Váradszentmárton és Bors községek már csatlakoztak, és részei a kialakuló rendszernek, így ha hinni lehet az aláírásgyűjtés nyomán kicsikart szándéknak, 2020-tól egy bérlettel lehetne utazni Sítertől Félixfürdőig, vagy akár Biharkeresztesig.