Máthé András: nekünk több tárlatunk volt Nagyváradon, mint Debrecenben

Ezen a héten nyílt meg a nagyváradi Euro Foto Art Galériában a Debreceni Fotóklub alkotóinak hetvenöt színes és fekete-fehér fotográfiáját felvonultató tárlata. Az eseményre több debreceni alkotó is eljött, köztük a Fotóklub művészeti vezetője és elnöke Máthé András, Csokonai-díjas fotóművész. Vele beszélgettünk a két szakmai szervezet közötti együttműködésről, a két város fotózási trendjeinek hasonlóságairól és eltéréseiről, és arról is, mi az, amit magukból most megmutatnak Nagyváradon?

denagy.hu: A két város fotós szakmai szervezetei közötti hasonlóságokat tekintve elmondhatjuk, hogy valamennyien nagy múltú intézmények. A nagyváradi Tavirózsa Fotóklub több mint negyven, az Euro Foto Art Nemzetközi Egyesület több mint tíz év óta él és tevékenykedik, a Debreceni Fotóklub pedig 1931-ben alakult. Büszkék múltjukra?

Valóban, Magyarország egyik legrégebb óta működő klubja vagyunk. Történetünk nagyon jól dokumentált, a ma is megtalálható alapító okiratot, az egykori tagokat, etikai bizottságokat, művészeti bizottságokat, elnököket nyomon követhető iratokba betekintve láthatjuk, hogy milyen nagy komolysággal működött a szervezet, és ez tiszteletre méltó. Természetesen a történelem alakulása miatt 1944 és 1958 között nem működött a klub, de mi annak létét 1931-es megalakulása óta számítjuk, és napjainkig is aktívan működünk.

denagy.hu: Milyen régre tehető a Debreceni Fotóklub kapcsolata a nagyváradi fotós egyesületekkel, és milyen eredményeket mutathatnak fel közösen?

Kapcsolatunk több évtizedes múltra tekinthet vissza, már a Tavirózsa Fotóklub megalakulásának kezdete, illetve a Nagyvárad és Debrecen közötti testvérvárosi szerződés aláírása óta. Többször állítottunk ki közösen, és elmondhatom, hogy nekünk több tárlatunk volt Nagyváradon, mint Debrecenben. Ennek egyszerű prózai oka van: addig, amíg a nagyváradi szervezet önállóan birtokol egy kiállítótermet, addig mi Debrecenben nem rendelkezünk ilyennel. Emiatt kevesebb egyéni, vagy csoportos kiállítást tudunk rendezni magunknak, és az említett okok miatt kevesebb a vendégkiállításunk is.

denagy.hu: A kiállítások szervezésén túl van-e valamilyen egyéb együttműködés a két klub között?

A legfontosabb a kiállítások szervezése, hiszen a fotográfusi munka többnyire egyéni, magányos alkotói munkát feltételez. De azért fontosak a közös együttlétek: az alkotótáborok, a workshopok, a baráti találkozók, a klubok közötti találkozók. Mert inspirálóan hat, ha találkozunk más alkotókkal, más alkotóközösségekkel. Mindig megnézzük egymás munkáit, és az együtt alkotás egy jó baráti tevékenység is lehet. Hogy aztán ennek lesz-e képek formájában konkrét eredménye, az mindig kicsit bizonytalan, de azért legtöbbször igen. Ezen a téren is ki kell emelnem a nagyváradiak munkáját, hiszen ? ahogy említettem – többször vagyunk itt, mint ők nálunk. De voltunk együtt Ukrajnában, voltak a nagyváradiak Debrecenben, és akkor közösen kirándulgattunk. Nagyváradon hihetetlenül jókat fotóztunk. Emlékszem, én magam, a kilencvenes évek elején, amikor a vár még romos állapotában állt, olyan fotókat tudtam készíteni amilyeneket ma már nem lehetne. A kis sorozat címe az volt: Élet a vár körül. Nagyon szegényes, düledező házak, a várfal tövében legelő tehenek – fotografikus szempontból nagyon érdekes és látványos volt, de ma valószínűleg nem büszkélkedne a város mindazzal. Ma a vár csodálatosan néz ki, fantasztikus élmény volt többször is bejárni.

denagy.hu: Bizonyára követi a debreceni és a nagyváradi alkotók munkáit is. Vannak-e a két város fotózási trendjei között hasonlóságok, illetve milyen eltéréseket lát?

Úgy gondolom, sok hasonlóság és sok eltérés is van. A nagyváradi alkotókat, illetve az Euro Foto Art Galériában látott nemzetközi anyagokat látva is tudni kell, hogy a világban, gondolok itt elsősorban a FIAP és AFIAP nemzetközi szervezetekre, sokféle tendencia van, ami népszerű, ami a mainstream, amit sokan követnek. Van egy nemzetközi divatos vonal, ami nagyon különbözik az elvontabb fotóművészeti műhelymunkáktól. Munkámból adódóan, hiszen mind a mai napig a fotózásból élek, látom a tendenciákat. Itt inkább a látványos, színes tájképek, utazási képek, portrék dominálnak. Ez nemzetközi tendencia, amiben sok kísérleti fotó is van, de azok is inkább szemet gyönyörködtető, az átlagnéző tekintetét azonnal megragadó alkotás van. A Debreceni Fotóklubban jelen van ez is, az is. Nagyon sokan ezt az irányt követik és művelik, de jó páran hajlandóak a kevésbé látványos, elmélyültebb műhelymunkára is. Nagyon sok alkotónk van, és ezt elmondhatom a nem a klubunkhoz tartozó debreceni, vagy akár a magyarországi alkotókról is, akik alig dolgoznak színesben. Sokkal inkább a klasszikus, fekete-fehér fotográfiát részesítik előnyben, az elvontabb, elgondolkodtatóbb, vagy festészeti szakkifejezéssel élve, nonfiguratív, konstruktivista képeket, vagy régi technikákat alkalmazó fotográfiát. Picit ebben látom a különbséget. Ez persze az én megítélésem.

denagy.hu: A mostani kiállításra mit hoztak magukkal, mit szerettek volna megmutatni?

Az itt látható anyag a klub értékeinek valódi keresztmetszetét adja. Nem minden tagunk állított ki, csak azok, akik felhívásunkra részt szerettek volna venni ezen a tárlaton. Bár nem korlátoztunk senkit, nagyon törekedtünk arra, hogy inkább az elvontabb, a kísérleti műhely munkáiból válogassanak. De természetesen, az előbbi kifejezéssel élve, a mainstream irányzatokba illeszkedő képanyag is van. De egy-egy alkotón belül egységes az anyag. Ez nagyon fontos, hiszen így rajzolódik ki egy-egy alkotó munkássága. Ehhez ragaszkodtunk, így az egy alkotótól kiállított 4-5 kép egy sorozatot alkot. És az nagyon szép, egységes. Jól körvonalazható, egyéni alkotói utak rajzolódnak ki a kiállításon.

Debreceniek és nagyváradiak a kiállítás megnyitóján.

A Debreceni Fotóklub Termés címet viselő tárlata július 8-ig tekinthető meg Nagyváradon, a Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség új kiállító központjában, az Euro Foto Art Galériában.

 

Kiemelt kép: A Debreceni Fotóklub tárlata felett az Euro Foto Art nemzetközi Egyesület védnökséget vállat. Az ezt igazoló oklevelet a kiállításmegnyitón adta át Tóth István, az Egyesület elnöke Máthé Andrásnak, a Debreceni Fotóklub elnökének. (Fotók: Varga Erzsébet Mandy)