A Három Tenger Kezdeményezés szeptember 17?18-án tartott bukaresti csúcstalálkozóján ötmilliárd eurós alaptőkéjű alap létrehozásáról döntöttek. A 12 közép-európai országot tömörítő kezdeményezés infrastrukturális közlekedési, energetikai és digitális elképzeléseket valósítana meg az alap finanszírozásával. Egyik ilyen beruházás lehet a Via Carpatia néven ismert projekt: a Balti-tengertől, a Fekete-tenger érintésével az Égei-tengerig húzódó gyorsforgalmi közlekedési folyosó megépítése, amely Magyarországon Miskolcot és Debrecent, Romániában Nagyváradot, Aradot és Temesvárt érintené.
A Három Tenger Kezdeményezés szakmai fórumán résztvevő Bihar megyei delegációnak az volt a fő célja, hogy előremozdítsa Románia hivatalos csatlakozását a Via Carpatia projekthez. Mint ismeretes, a Bihar megyei önkormányzat kezdeményezésére magyar, lengyel, szlovák hivatalos személyek részvételével rendezett nagyváradi fórumon Bihar, Arad, Szatmár és Temes megye önkormányzata már idén márciusban vállalta, hogy támogatja Via Carpatia európai közlekedési folyosó területükön áthaladó útszakaszának megépítését. Pásztor Sándor, a Bihar megyei tanács elnöke már akkor szorgalmazta, hogy a nyugat-romániai megyék csatlakozzanak a projekthez, annak ellenére, hogy a közlekedési folyosó által érintett többi országban már régen elkezdődött az autópálya építése, miközben Romániában még a nyomvonalat sem sikerült véglegesíteni.
A Bihar megyei delegáció elérte célját, kezdeményezését támogatta a román kormány és országos jelentőségű fejlesztési tervvé nyilvánította a gyorsforgalmi út romániai szakaszának megépítést, így Románia hivatalosan is a Via Carpatia projekt részesévé vált.
Az eredeti elképzelések szerint, a 3300 kilométer hosszúra tervezett Via Carpatia, a Balti-tengert az Égei- és a Fekete-tengerrel összekötő, autópálya-, illetve gyorsforgalmi szakaszokból álló közlekedési folyosó, várhatóan 2026-ig épülhet meg. A litván Klaipéda és Kaunason, a lengyel Bialystokon, Lublinon, Rzeszówon, a szlovákiai Kassán áthaladva, Magyarországon Miskolcot és Debrecent érintve, Nagyváradnál lép be Romániába. A romániai szakasza Aradon és Temesváron áthaladva Lugosnál kettéválna, az egyik útvonal Nagyszeben, Pite?ti és Bukarest érintésével Konstancára, a másik pedig Calafatnál lépné át a román-bolgár határt. Majd Bulgárián keresztül tovább halad Görögországig.
?Úttörői voltunk ennek a projektnek, amikor márciusban összehívtuk a partiumi megyeelnököket és a prefektusokat, valamint Lengyelország, Magyarország és Szlovákia képviselőit. Ezzel a közös fellépéssel, amit sikerült felmutatnunk, Várad megadta a kezdő lendületet ehhez a projekthez? ? összegzett Pásztor Sándor, Bihar Megye Tanácsának RMDSZ-es elnöke.
Amennyiben elkészül az autópálya egy új közúti összekötő kapocs jön létre Debrecen és Nagyvárad között.