Kedd este mutatta be Visky András A test történetei ? Teréz és Lina című szürrealitással, abszurd humorral átszőtt darabját a Csokonai Színház. A test történetei a saját testünkhöz való viszonyunkat vizsgálja, azt, hogy a lélek traumája hogyan hat az emberi testre, illetve a bántalmazott test hogyan hat a lélekre. A négy történet, melyekből szeptemberben kettőt ismerhetnek meg a nézők, több szemszögből vizsgálja a test és a lélek finom összefüggéseit.
Lina története
Megtanuljunk a szívünkben táncolni
Lina szenvedélyes táncos, aki egy ostoba balesetben elveszíti mindkét lábát. Története a csonka test története. Arról szól, hogyan próbálja újraépíteni a saját identitását, csonka testéhez való viszonyát és szerelmi kapcsolatát a felfoghatatlan trauma után. Ugyanakkor ez a történet egy univerzális csonkaság érzetről is beszél. Olyan, mint egy lázálom. Megtörtént? Vagy csak álmodja? Hol kórházban, hol táncteremben találjuk magunkat, de bárhol is lennénk, Lina tudatában utazunk, hogy vele együtt találjunk vissza önmagunkhoz, és megtanuljunk mi is a szívünkben táncolni.
Teréz története
Visszatalálni saját boldogságunkhoz
Teréz története Kalkuttai Szent Teréz híres hitetlenség korszakát eleveníti fel. Egy felfokozott érzékenységű fiatal lány kitágult, számunkra abszurdnak tűnő univerzumába kapunk betekintést, hangokat hallunk, az ő látomásait látjuk. Teréz megalapítja a maga szerzetrendjét, az apácanővérek közösségében egyre látványosabb eredményeket ér el, mialatt ő a feneketlen depresszió sötétségébe zuhan. Vajon médium-e ő? Létezik-e az az Isten, akihez beszél, vagy csak kényszeresen monologizál? Története a magány, a sötétség, a kiüresedés mindannyiunk számára ismerős helyzeteit világítja át, megmutatva azoknak a legemberibb arcát, akiket boldogoknak, szenteknek, sőt Isten küldötteinek és kiválasztottainak tartunk. Hogy, miként Teréz, elfogadjuk önmagunkat és visszataláljunk a saját boldogságunkhoz.
A törékenységgel szembesülünk
A négy történetet a szürrealitás is összeköti a rendező, Visky Andrej szerint, hisz szerkezetileg ezek nem realista drámák: állandó utazásban vagyunk négy nő hihetetlenül gazdag belső világában. Elsősorban mégis a törékenységgel szembesülünk. ?Mikor ezeken a történeteken keresztül a nőre gondolok, nagyon erős törékenység érzetem van, nagyon érzékenyen érintenek ezek a történetek, hisz mind a négyben jelen van a nő kiszolgáltatottsága egy férfiak által irányított világban. Nézőként többek között ezzel a törékenységgel szembesülünk, ezen keresztül a saját törékenységünkkel is, és remélhetőleg mások törékenységére is érzékenyebbekké válunk. Ugyanakkor meg sokkal erősebbnek is látom őket magamnál, mondhatni hősökként lebegnek előttem, akik nem menekülnek önmaguktól és a világtól? ? avat be rendezői elképzeléseibe Visky Andrej.
Egyre közelebb került hozzám Teréz
Szinte a bolondságig átszellemült nőt alakít Kalkuttai Teréz szerepében Tolnai Hella, aki a szöveggel való ismerkedés során lépésről-lépésre talált közösséget a karakterrel. ?Nagyon távolinak tűnt ez a nőalak, el sem tudtam képzelni, hogyan fogom megtalálni a metszéspontokat köztem és a karakter között. Aztán amikor elkezdtünk foglalkozni a szöveggel, egyre közelebb került hozzám Teréz. Megszerettem őt. A félelmei, a vágyai, sőt, még a depresszív periódusai is ismerősek voltak a számomra. Nekem az embert kell megjelenítenem, minden esendőségével és fanatizmusával együtt. Az külön öröm, hogy a humorát is sikerült megtalálni.?
Csak rajtunk múlik a saját boldogságunk, egyszerűen nem bízhatjuk másra
Arra a kérdésre, miről mesél számára Lina története, Hermányi Mariann a következőket mondta az egyik interjúban: ?A gyászról. Elementáris fájdalomról, mind lelkileg, mind testileg, ami olyan sokkot idéz elő a főszereplő fejében, hogy egy másik dimenzióba repülünk vele. Megváltoznak a színek, a formák és az idő. Ez a történet szép példája annak, mekkora erővel képes küzdeni egy ember, még akkor is, ha teljesen biztos benne, hogy nincs miért.? S hogy mit visz haza majd a néző Lina történetéből? ?Egy kis reményt. Tényleg csak rajtunk múlik a saját boldogságunk, egyszerűen nem bízhatjuk másra? ? mondja játéka mögötteséről Hermányi Mariann.
A négy történetből egyelőre kettőt láthat a közönség, de a Csokonai Színház szeretné kihasználni azt a lehetőséget, amit a drámaíró javasol, hogy bármilyen sorrenden játszhatóak legyenek, bármilyen variációban.
SZEREPOSZTÁS
LINA
Lina
Hermányi Mariann
Férfi
Csata Zsolt
Tűzoltó + 1 Állat
Pálóczi Bence
Rendőr + 1 Állat
Papp István
Állat
Vranyecz Artúr
Zeneszerző
Visky Péter
TERÉZ
Teréz
Tolnai Hella
Beáta nővér
Vékony Anna
Apa
Vranyecz Artúr
Katonatiszt, Szent Péter, Kísértő
Papp István
Hajléktalan, Jambrekovic Atya
Pálóczi Bence
Zeneszerző
Visky Péter
Díszlet-és kelléktervező
Luminaxis Stúdió
Jelmeztervező
Csegöldi Erika
Ügyelő
Nagy Fruzsina
Súgó
Németh Angéla
Rendezőasszisztens
Homonna Nóra
Rendező
Visky Andrej
Fotók: Máthé András