Befutott Nagyváradra a Connecting Europe Express

A vasút 2021-es európai évének alkalmából üzembe állított ?Connecting Europe Express? nevű különleges járat szeptember 2-án indult el a lisszaboni állomásról. Öthetes útja során a vonat több mint 100 városban áll meg, és október 7-én érkezik meg Párizsba. A gyorsvonat már áthaladt Milánón, Bécsen, Athénon, és szeptember 17-én Giurgiunál érkezett Romániába. Megállt Bukarestben, Brassóban, Nagyszebenben, ma este Nagyváradon majd Aradra érkezik, és Kürtösnél hagyja el az országot.

A vonat Nagyváradra szombat este, helyi idő szerint 21 óra után néhány perccel érkezett meg, az állomáson mintegy 55 percig állt. Itt a helyi hatóságok képviselői üdvözölték az érkező vendégeket, majd zászlócserére kerül sor a nagyváradi tisztségviselők és az érkező küldöttek között. Ezt követően a jelenlévők az állomás várótermében tekinthettek meg egy vasúttörténeti kiállítást, majd a vendégek autóbuszos városnézésre indultak. A Connecting Europe Express 22:16-kor indult tovább Nagyváradról.

Az Express tervezetten szeptember 19-én délelőtt érkezik Budapestre, a Keleti pályaudvarra, ahonnan még aznap délután tovább indul Kassa irányába. A vonat egyik vasúti kocsiját a MÁV-START biztosítja. Az 1995-ben egy spanyolországi gyárban készült CAF poggyászkocsi vándorkiállításnak ad otthont.

A vonat szeptember 21 -én Varsóban, szeptember 25 -én Prágában és október 1 -én Stockholmban lesz. Az utolsó pont október 7 -én, Párizsban lesz.

A Lisszabonban kezdődő és Párizsban véget érő út jelentősebb állomásai között van Ljubljana is, így a vonat összeköti egymással az EU Tanácsának portugál, szlovén és francia elnökségét.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős európai biztos így nyilatkozott: ?A vasúti közlekedés gazdag közös történelmünk egyik meghatározó eleme. A vasútban rejlik ugyanakkor Európa jövője is, hiszen a karbonsemleges közlekedési ágazat megteremtését elősegítve megoldást kínál az éghajlatváltozás hatásainak enyhítésére és a világjárványból való gazdasági kilábalásra egyaránt. Az elkövetkező hetekben a Connecting Europe Express mozgó konferenciaközpontként, laborként és nyilvános vitafórumként szolgál majd, ahol a résztvevők megvitathatják, miként tehető a vasút a legvonzóbb közlekedési móddá mind az utasok, mind a vállalkozások számára. Ne felejtsenek el személyesen is üdvözölni bennünket, amikor a megállunk egy állomáson a lakóhelyük közelében!?

A vonat útvonala mentén Európa-szerte számos vasútállomáson szerveznek rendezvényeket a vonat köszöntésére. A vasút iránt érdeklődők a vonat fedélzetén zajló vitákat is figyelemmel kísérhetik, csakúgy, mint az EU infrastruktúrapolitikájáról és a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) szerepéről szóló konferenciákat, amelyeket a Lisszabonban, Bukarestben, Berlinben és Bettembourgban tartandó rendezvények weboldalán élőben közvetítenek majd. A Connecting Europe Express az Európai Bizottság és az Európai Vasutak Közössége (CER), valamint az európai vasúti társaságok, pályahálózat-működtetők és számos más, uniós és helyi szintű partner közötti egyedülálló együttműködés eredményeként született.

Andreas Matthä, a CER elnöke és az Osztrák Szövetségi Vasutak vezérigazgatója, hangsúlyozta a közös projekt jelentőségét: ?A Connecting Europe Express kiemelkedő bizonyíték a vasút európai évének sikerére, ugyanakkor rámutat az előttünk álló közös kihívásokra is. A CER tagjai elkötelezettek amellett, hogy a zöld megállapodást sikerre vigyék. Az erős európai vasúti ágazat létfontosságú az uniós éghajlat-politikai célok eléréséhez. Jelenleg túl sok műszaki akadály hátráltatja a határokon átnyúló vasúti közlekedést, és rendkívül összetett feladat vonatokat közlekedtetni az európai országok határain keresztül. Továbbra is elő kell mozdítanunk a közútiról a vasúti áruszállításra való áttérést, hatékony szolgáltatásokat kell biztosítanunk a napi ingázók számára, és a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítást éjjel-nappal nyújtott szolgáltatásokkal kell bővítenünk. Meggyőződésem, hogy a Connecting Europe Express fel fogja hívni a figyelmet ezekre a kihívásokra. 

Fotók: Farkas László