Debrecen erősíteni szeretné vezető pozícióját a régióban

Papp László, Debrecen polgármestere, a nagyváradi Erdon.ro hírportálnak adott interjújában, Debrecen Nagyvárad közös projektjeiről szólva hangsúlyozta, hogy városa regionális vezetőszerepre törekszik. Ebben a stratégiában kulturális téren a Latinovits Színház, infrastrukturális vonatkozásban pedig a két várost összekötő autópálya és vasútvonal megvalósítása játszik jelentős szerepet. A repülőterek együttműködésére viszont nem lát életszerű lehetőséget. Ezekről a témákról nemrég Nagyvárad polgármestere, Iie Bolojan is nyilatkozott. 

Debrecen polgármestere, az erdon.ro kérdéseire elmondta, hogy a következő időszakban Debrecen számos területen erősíteni kívánja regionális pozícióját.

Kulturális téren mérföldköve lehet ennek a folyamatnak a Latinovits Színház 2022-re tervezett befejezése, amely a régió kulturális értékeit próbálja majd összefogni, és egy posztgraduális képzéssel a fejlesztésében is segíteni.

Az infrastrukturális beruházásokat nézve, a magyar kormány részéről nagyarányú autópálya-fejlesztés valósul meg. Jövő nyárra az országhatárig elkészül a magyar autópálya, amelyhez egy öt kilométeres szakasz csatlakozik a román oldalon. Ez lehetővé teszi, hogy Nagyvárad kapcsolódjon Európa autópálya-hálózatához, ugyanakkor intenzív és közvetlen közlekedési összeköttetést hoz létre Debrecennel, és jelentős mértékben lerövidíti majd az utazási időt a két város között.

Papp László szerint a következő időszak legfontosabb feladata a két város közötti vasúti kapcsolat helyreállítása, az összeköttetésből hiányzó hat kilométernyi vasúti pályaszakasz újraépítése. Elmondta, hogy a magyar kormány és Debrecen hatástanulmányt készít erről, amely megalapozhatja a döntést. ?Nyilvánvaló, hogy ez egy közös döntés kell legyen, ha régióban gondolkodunk. Márpedig Debrecennek a legfontosabb missziója, hogy Európa egyik hátrányos helyzetű régiójából Európa legversenyképesebb régiójává váljon? ? nyilatkozta a polgármester, majd hozzátette, hogy az lenne a racionális döntés, ha egy közel egymillió lakosú régióban, az egymástól hatvan kilométerre lévő két város között nemcsak a közúti, hanem a vasúti kapcsolatok is fejlődnének.

A repülőterek helyzetéről Debrecen polgármestere elmondta, hogy stratégiai célja nem lehet más, mint az, hogy Debrecen és a repülőtér regionális jelentősége növekedjen a következő időszakban. Kijelentette: nem zárkózik el az értelmes, életszerű kooperációs ötletek elől, de eddig nem merült fel ilyen. Leszögezte, ?Nekünk van egy stratégiánk a reptérfejlesztés kapcsán, és ez láthatóan működik. Az elmúlt öt évben Debrecen rendkívül jól sáfárkodott a lehetőségekkel. A gazdasági folyamatok nagyon komoly hatással vannak a közlekedésre is, egyértelműen kijelenthető, hogy a közlekedés, a repülés alapvetően ott fejlődik, ahol a gazdaság is fejlődik.?

Mintha csak a polgármester nyilatkozatát támasztaná alá, karácsony szombatján érkezett a hír, hogy a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent kormánydöntés értelmében kormányzati és önkormányzati forrásból 3 138 730 000 forint (közel 10 millió euró) fordítható a debreceni nemzetközi repülőtér fejlesztésére.  A kormány döntött arról is, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtér állami-hatósági feladataira (tűzoltóság, légi irányítás) évente 400 millió forintot biztosít.

A témához kapcsolódik, Nagyvárad polgármesterének évzáró sajtóértekezletén tett nyilatkozata, amelyben arról tájékoztatott, hogy az országhatárig tartó, a jövő nyáron átadásra kerülő magyar autópályához csatlakozó romániai szakasz már majdnem elkészült, és jóváhagyást kapott a Nagyváradot az észak-erdélyi autópályával összekötő gyorsforgalmi út több mint 150 millió eurós finanszírozása. A kétszer kétsávos, mintegy 19 km hosszú, 7 méter széles út a várost elkerülő körgyűrűből indul, és Bihar község Paptamási közötti szakaszon csatlakozik az észak-erdélyi autópályához, közben 12 hídon, három felüljárón és 3 új közúti csomóponton halad át. Ezek közül a leglátványosabb az újonnan épülő Sebes-Körös híd, a vasúti, valamint a Bors felé vezető országút felett frissen épülő közúti felüljáró lesz. Ha elkészül, Nagyvárad területéről indulva autópályán lesz elérhető Debrecen.

Hírportálunk kérdésére válaszolva, a két város közötti vasúti közlekedés újraindításának lehetőségéről Ilie Bolojan úgy vélte, az országhatárokon áthaladó vasútvonal problémáját a nagyváradi és a debreceni polgármesteri hivatal sajnos nem tudja megoldani. Ebben a szállítási minisztériumok, a vasúti társaságok, a határátlépést, a vámot adminisztráló szervek az illetékesek. A nagyváradi önkormányzat érdekelt minden olyan lehetőség kiaknázásában, amely kapcsolatot jelent Debrecennel, Kolozsvárral, Araddal, Temesvárral és a többi várossal. A működő közúti vagy vasúti összeköttetések a fejlődést szolgálják, ezért, ha aktuális lesz a vasútvonal újraindítása, Nagyvárad támogatni fogja azt.

A repülőterek egymáshoz való viszonyáról Nagyvárad polgármestere elmondta: ?be kell látni, hogy az egymás szomszédságában, egymástól kis távolságra lévő repülőterek hatással vannak egymás működésére. A problémát megközelíthetjük az együttműködés felől, ebben az esetben a közelség egyesíti energiáinkat, optimizálja tevékenységünket. Vagy a verseny felől. Én úgy gondolom, a partnerség előnyösebb, mint a verseny. Amennyiben az elkövetkező években a debreceni kollégáink is elfogadják, hogy a partnerség előnyösebb a versenynél, mi akkor is a racionális megoldást fogjuk támogatni. És ez érvényes a kolozsvári és a temesvári repülőterekhez való viszonyra is, mert ezeket a viszonyokat nem befolyásolhatja az államhatár vagy az etnikai tényező, csak a racionalitás. Ismétlem, a repülőterek közelsége hatással van egymásra, ezért nem vonatkoztathatunk el a problémától. ?

(HÍRÖSSZEFOGLALÓ)

Fotó: uft.hu