Évértékelő sajtótájékoztatót tartott Nagyvárad polgármestere

Nagyvárad polgármestere, Ilie Bolojan, megtartotta az év utolsó sajtótájékoztatóját. Kiemelte, hogy az idei év a beruházások éve volt, de jövőre még több városfejlesztési projekt indul. Hírportálunk kérdéseire válaszolva véleményt mondott a debreceni és nagyváradi repülőterek közötti viszonyról és a két város közötti vasúti közlekedés újraindításának lehetőségéről.

Elmondható, hogy ez az év, a beruházások éve volt, jelenleg mintegy száz építkezésen folyik városfejlesztési beruházás – kezdte sajtótájékoztatóját Ilie Bolojan, majd hozzátette, az egész város egy építőtelep, sok helyen van forgalomkorlátozás, és ez kényelmetlenségeket okoz az autósoknak, de ezek a beruházások élhetőbb környezetet teremtenek a váradiaknak.

Mint mondta, a száz projektet felsorolni is sok lenne, ezért csak az újdonságokról beszélt. Örömmel jelentette be, hogy a polgármesteri hivatal a megítélt pályázati keret felett is iktatott európai uniós finanszírozású pályázatokat, abból a meggondolásból, hogy nem minden város fogja kihasználni a keretét, így a megmaradt pénz visszaosztható az iktatott pályázatok között. Bejött a számítás, mintegy ötven millió euró többletforráshoz juthat így Nagyvárad, ennek köszönhetően a Félix-fürdő felé kivezető út korszerűsítésére sem kell hitelt felvenni, lesz rá európai forrás.

Jó hírként említette, hogy az új liberális kormánnyal ápolt szoros kapcsolatoknak köszönhetően, újra indulhat a Gillányi (Nufărul) lakónegyed fűtésének geotermikus energiára való átállításának finanszírozása, amely olcsóbbá és biztonságosabbá teszi a szolgáltatást.

A lakosság számára a leglátványosabb változást a jövő évben bizonyára a 20 darab új, piros-kék, Imperio villamos és a hibridüzemű autóbuszok forgalomba helyezése jelenti majd.

A legnagyobb beruházás azonban a Nagyváradot az észak-erdélyi autópályával összekötő, több mint 150 millió euró értékű, gyorsforgalmi út építésének elkezdése lesz ? mondta.

Mint ismeretes, a Nagyváradot az észak-erdélyi autópályával összekötő gyorsforgalmi út terve minden jóváhagyást megszerzett és a finanszírozása is biztosított. A kétszer kétsávos, mintegy 19 km hosszú, 7 méter széles út a várost elkerülő körgyűrűből indul és Bihar község Paptamási közötti szakaszon csatlakozik az észak-erdélyi autópályához, közben 12 hídon, három felüljárón és 3 új közúti csomóponton halad át. Ezek közül a leglátványosabb az újonnan épülő Sebes-Körös híd, a vasúti, valamint a Bors felé vezető országút felett frissen épülő közúti felüljáró lesz. Ha elkészül, a nagyváradi körgyűrűre felhajtva autópályán lesz elérhető Debrecen.

A Debrecen Nagyváradi Értesítő kérdésére, a két város repülőtere kapcsán kialakult vitáról, illetve a vasúti összeköttetés újraindításának lehetőségéről Nagyvárad polgármestere elmondta, hogy a repülőterekkel kapcsolatban csak a saját álláspontját fejtette ki, amelyet most is fenntart. ?Be kell látni, hogy Nagyváradhoz közel van a kolozsvári, a temesvári repülőtér, a debreceni pedig fele olyan távolságra van, mint az előbbi kettő. Az egymás szomszédságában, egymástól kis távolságra lévő repülőterek pedig hatással vannak egymás működésére. Ez tény, attól függetlenül, hogy mit akar a debreceni vagy a nagyváradi polgármester.

A problémát megközelíthetjük az együttműködés felől, ebben az esetben a közelség egyesíti energiáinkat, optimizálja tevékenységünket. Vagy a verseny felől. Én úgy gondolom, a partnerség előnyösebb, mint a verseny. Amennyiben az elkövetkező években a debreceni kollégáink is elfogadják, hogy a partnerség előnyösebb a versenynél, mi akkor is a racionális megoldást fogjuk támogatni. És ez érvényes a kolozsvári és a temesvári repülőterekhez való viszonyra is, mert ezeket a viszonyokat nem befolyásolhatja az államhatár vagy az etnikai tényező, csak a racionalitás. Ismétlem, a repülőterek közelsége hatással van egymásra, ezért nem vonatkoztathatunk el a problémától.

A vasúti összeköttetésre vonatkozó kérdésünkkel, az 1911-ben létrehozott, Debrecent Nagyváraddal összekötő vasútvonal újraindítására céloztunk, amit a második világháború után Nagykerekinél lezártak. Kérdésünkre, Ilie Bolojan kifejtette, hogy az országhatárokon áthaladó vasútvonal problémáját a nagyváradi és a debreceni polgármesteri hivatal sajnos nem tudja megoldani. Ebben a szállítási minisztériumok, a vasúti társaságok, a határátlépést, a vámot adminisztráló szervek az illetékesek. A nagyváradi önkormányzat érdekelt minden olyan lehetőség kiaknázásában, amely kapcsolatot jelent Debrecennel, Kolozsvárral, Araddal, Temesvárral és a többi várossal. A működő közúti vagy vasúti összeköttetések a fejlődést szolgálják, ezért, ha aktuális lesz a vasútvonal újraindítása, Nagyvárad támogatni fogja azt.

Az évzáró sajtótájékoztató végén, a hagyományoknak megfelelően, az újságírók karácsonyi ajándékcsomagot kaptak.

Fotó: denagy.hu/Farkas László