Kísérleti jelleggel fél órával később kezdődik a tanítás hat debreceni középiskolában szeptember elsejétől – közölte a városháza sajtószolgálata hétfőn, jelezve, az intézkedés csökkentheti a zsúfoltságot a közösségi közlekedés járművein a jelenlegi járványügyi helyzetben.
Közleményükben idézték Barcsa Lajos alpolgármestert, aki azt mondta: az önkormányzat kérte két oktatási intézményfenntartótól, a debreceni tankerületi központtól és a helyi szakképzési centrumtól, hogy vizsgálják meg a tanítási nap későbbi kezdésének lehetőségét egyes tanintézményekben.
Megállapodásuk értelmében hat debreceni középfokú oktatási intézményben szeptember 1-jétől kísérleti jelleggel 8.30-kor kezdődik a tanítás. Az egy tanéven át tartó kísérlettől azt várják, hogy a tapasztalatok alapján ezt a gyakorlatot a jövőben több iskolára is kiterjeszthetik.
A helyi tankerületi központ két intézményében (Csokonai Vitéz Mihály gimnázium; Kós Károly művészeti szakgimnázium és kollégium), valamint a szakképzési centrum két intézményében (Bethlen Gábor közgazdasági technikum; vegyipari technikum) teljes körűen, valamennyi osztályra kiterjedően vezetik be szeptember 1-jével a későbbi iskolakezdést. Két intézményben (Mechwart András gépipari és informatikai technikum; Baross Gábor technikum, szakképző iskola és kollégium) részben, az informatikai ágazatban tanuló diákok, illetve a technikusi képzésben részt vevők számára léptetik életbe a késleltetett iskolakezdést.
Pappné Gyulai Katalin, a Debreceni Tankerületi Központ igazgatója beszámolója szerint fenntartásukban jelenleg 42 tanintézmény működik, melyekben összesen 21.163 gyermek tanul, s 2796 pedagógus, illetve a pedagógiai munkát segítő egyéb munkatárs dolgozik. A 42 intézményből 8 debreceni székhelyű intézményben folyik középiskolai nevelés-oktatás. A középiskolába járó tanulók létszáma 4918 diák, akiknek a nevelésében és oktatásában 694 közalkalmazott vesz részt. Az intézményekben általában minden nap 8.00 órakor kezdődik a tanítás, de van lehetőség ennél korábban kezdődő, nulladik órák tartására is. A 8.00 órainál negyed, fél, egy órával későbbi kezdés gondolata egyes intézményekben ? gyakorlatilag az összes középiskolában ? már korábban is megfogalmazódott. Ezért is örült annak a tankerület, mikor Debrecen önkormányzata felkérte őket az ezen a téren való együtt-gondolkodásra. Az intézményekben diákokkal, pedagógusokkal, szülőkkel való konzultációk előzték meg a mai bejelentést.
Milyen pozitív hozadékai lehetnek a csúsztatott tanításinap-kezdésnek?
A szakemberek szerint a 14-19 éves korosztály bioritmusához jobban igazodik a későbbi, mint a korábbi iskolanap-kezdés, s várhatóan kevesebben késnek majd így az első óráról. A későbbi kezdés a Debrecenbe bejáró diákok helyzetét könnyítheti, a reggeli csúcsforgalmat, a közösségi közlekedés járművein való zsúfoltságot is csökkentheti a városban, aminek a jelenlegi járványügyi helyzetben az egészségügyi kockázatok csökkentésében is jelentősége van. A későbbi tanításnap-kezdés könnyíti a kisgyermekes pedagógusok helyzetét is, hiszen saját gyermekeik bölcsődébe, óvodába való eljuttatása is gördülékenyebbé válhat, nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban kezdhetik a munkanapot.
Képünk illusztráció