Munkácsy ? ahogy még sosem láttuk, de muszáj megnéznünk

A Déri Múzeum tavalyi, csaknem 160 ezer látogatójából, nem kevesebb, mint 65 ezer művészetrajongó volt kíváncsi a három monumentális Munkácsy-alkotásra. Az intézményben tegnap megnyílt kiállítás segítségével most a Trilógia keletkezésének titkaiba is bepillantást nyerhetünk. A Munkácsy MÁS/KÉP(P) címmel rendezett tárlat megismertet a monumentális alkotásokhoz kapcsolódó Krisztus-képekkel, megismerteti az alkotás folyamatának egyes lépéseit, de megidézi a művész egykori párizsi palotáját, szalonját és műtermét is.

A Munkácsy MÁS/KÉP(P) című kiállítás a művész 1874 és 1896 közötti, termékeny időszakába enged betekintést. Az érdeklődők megismerhetik a festő párizsi műtermét, festményein, személyes tárgyain keresztül pedig közelebb kerülhetnek Munkácsy életéhez.

A Zoltai Lajos-terem alsó szintjén a trilógia születését állították a kiállítás középpontjába. Megtekinthető a Golgota című festmény 1883-ban készült szín és kompozíciós vázlata és néhány rajz az Ecce Homo tervezési időszakából. A felső szinten Munkácsy Mihály életéből fennmaradt emlékekkel találkozhatnak a látogatók. A tárlaton bemutatják a művész esernyőjét, bőrkesztyűjét, hajkeféjét, névjegykártyáját és esküvői meghívóját is.

A tárlat látogatói nem csak megnézhetik, hogyan is nézett ki egy korabeli szalon, de az ott található cilindert, női fejkötőt fel is próbálhatják, sőt akár szelfit is készíthetnek. 

A kiállítás apropóját részben az adta, hogy a művész 175 évvel ezelőtt született, részben pedig az, hogy több mint száz év kálvária után Munkácsy Krisztus-trilógiája végleg megtalálta helyét a múzeumban.

A tárlat szakmai megnyitóján Papp László, Debrecen polgármestere emlékeztetett arra, hogy január elején a Golgota című festmény jogi értelemben is hazatalált.

A polgármester bejelentette: a Golgota a magyar kormány döntésének köszönhetően nem csak letétbe került a Déri Múzeumba, hanem immár a kép kezelői jogát is megkapta az intézmény.

Papp László szerint ez a döntés a múzeumban végzett szakmai munka elismerése, és bizonyítéka annak, hogy a trilógia méltó helyen van Debrecenben.

Angi János, a Déri Múzeum igazgatója közölte: azzal, hogy a Golgota kezelői joga az intézményhez került, a múzeum és Debrecen műkincs vagyona 3 milliárd forinttal gyarapodott.

A kiállítás, amely a békéscsbai Munkácsy Mihály Múzeum és a Nemzeti Galéria közreműködésével jött létre, december végéig látható a Déri Múzeumban.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt