Az Őszintén szólva című kortárs darab a klasszikus francia vígjáték tradícióját viszi tovább: helyzetkomikumok, félreértések láncolata viszi előre a történetet kifinomult humorral. Gemza Péter rendező szerint nagyon szerethető figurákon keresztül a mai 30-as, 40-es generációi problémáit feszegeti: a párkapcsolati nehézségeket, az elköteleződéstől, az őszinteségtől való félelmeinket és felteszi mindannyiunk töprengő kérdését, hogy mi is volt az eredeti elképzelésünk az életről? Xavier Daugreilh francia színész, színpadi szerző, 1997-ben elnyerte a legjobb francia vígjátéknak járó Moli?re-díjat. Daugreilh több művében foglalkozik azzal, hogy a hazugság hogyan szövi át és alakítja az életünket. Magyarországon először lesz látható az Őszintén szólva.
Xavier Daugreilh: Őszintén szólva
magyarországi ősbemutató
Hamisítatlan francia vígjáték a Csokonai Színházban
Az Őszintén szólva című kortárs darab a klasszikus francia vígjáték tradícióját viszi tovább: helyzetkomikumok, félreértések láncolata viszi előre a történetet kifinomult humorral. Gemza Péter rendező szerint nagyon szerethető figurákon keresztül a mai 30-as, 40-es generációi problémáit feszegeti: a párkapcsolati nehézségeket, az elköteleződéstől, az őszinteségtől való félelmeinket és felteszi mindannyiunk töprengő kérdését, hogy mi is volt az eredeti elképzelésünk az életről?
Az újságíró Serge hat hónappal a válása után sem tudja lehúzni ujjáról a jegygyűrűjét? És bár nehezen jön ki a hónap végén, mégis konokul elutasítja, hogy a Randevú nevű bulvárlapnak dolgozzon, pedig a főszerkesztő Cyril a legjobb barátja. Egyik este azonban Serge megismerkedik Gwendoline-nal, aki azt hazudja, hogy beleunt a szingli pasikkal való nyűglődésbe, és már csak a nős férfiak érdeklik. Több se kell! Serge ? ujján a jegygyűrűvel ? elhiteti Gwendoline-nal, hogy még házas, és felviszi őt a hatalmas luxuslakásba, ahol barátai nyaralása alatt lakik. Egyéjszakás kalandnak indul, de Serge kezd beleszeretni Gwendoline-ba, és innen már nincs visszaút. Cyril biztatására magára ölt egy teljesen másik személyiséget, és apránként ráérez a hazugság ízére, ami napról napra nagyobbra dagad, és végül mindenkit maga alá temet.
Xavier Daugreilh francia színész, színpadi szerző, 1997-ben elnyerte a legjobb francia vígjátéknak járó Moli?re-díjat. Daugreilh több művében foglalkozik azzal, hogy a hazugság hogyan szövi át és alakítja az életünket. Magyarországon először lesz látható az Őszintén szólva, amely komikus helyzetek sorozatában tárja elénk, hogyan fulladozik a 30 és 40 év közötti korosztály a hazugságok hálójában.
Hogyan építhető fel egy kapcsolat
Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója, darab rendezője szerint a szereplők ártatlan játszmák áldozatai, akik azt gondolják, hogy csak ezekkel a játszmákkal tudják megtartani a másik ember szeretetét, figyelmét. ?Ami rendezőként leginkább izgatott, az az, hogy a játszmáinkból milyen módon tudunk visszatalálni önmagunkhoz, hogy felépítsünk egy kapcsolatot. Mindannyian kialakítunk egy képet, egy szerepet magunkról, de ha ezt a képet sérülések érik, megpróbáljuk retusálni. Ha a kép összeomlik, úgy érezzük, védtelenek vagyunk. Óriási félelmünk, hogy ha letisztítunk róla mindent, akkor kevésnek bizonyulna. Azért is kedvelem ezt a vígjátékot, mert ezeket a kérdéseket, érzeteket a szerző, Xavier Daugreilh olyan fordulatokkal operálva járja körül, amelyekre sosem számítunk.?
A mindennapi kis hazugságaink lavinává alakulnak
A Serge szerepét alakító Mercs János a Don Quijote címszerepe után örömmel fogadta vígjátéki kihívásokat. Az Őszintén szólva egyik tanulsága számára épp az, hogy a kis bűn is bűn. ?A kis hazugság is hazugság. A mindennapi apró, ártatlan kis csúsztatásaink itt felnagyítódnak, és hatalmas lavinává alakulnak. Egy női szempár elég kényszer tud lenni egy férfinak? Ismerjük ezeket a jószándékból fakadó apró hazugságokat. Serge egy átlagos, mai európai ember. Nincs benne semmi különös, bármelyikünk lehetne, ezért talán úgy érezheti a néző, hogy mindez vele is megtörténhet?- ajánlja a darabot a színész. Arra a kérdésre, hogy mi izgalmasabb, hogy hogyan tudunk ezekben az ártatlan hazugságokban lavírozni, vagy az, hogy hogyan tudunk kimászni belőle így válaszolt: ?Mindkettő. Serge is megpróbál kievickélni a slamasztikából, de annál jobban belesodródik. Aztán előfordul az is, hogy elkezdi élvezni a kialakult helyzetet. E között a két állapot között mozog. Az író ügyesen kísérletezik ezekkel a szélsőséges helyzetekkel. Az európai vígjátékírás egy jól sikerült, mai változatának látom ezt a szöveget, ugyanolyan csetlő-botló figurákkal, mint amilyenekkel száz évvel ezelőtt a Bolha a fülbe című darabban is találkozhattunk. Az ember igazából nem változik.?
Bemutató: 2020. október 9.
Szereposztás
Serge
Mercs János
Gwendoline
Wessely Zsófia
Cyril
Herczeg Tamás
Élise
Mészáros Ibolya
François
Takács Dániel
Valérie
Horváth Julianna
Díszlettervező
Gemza Péter és Mészáros Zsófia
Jelmeztervező
Mészáros Zsófia
Súgó
Németh Angéla
Rendezőasszisztens
Sóvágó Csaba
Rendező
Gemza Péter
Fotó: Máthé András