Nagyvárad polgármestere, Ilie Bolojan, a napokban több ? Nagyvárad infrastruktúrájának fejlesztését célzó, európai uniós pályázat tervét is bemutatta. A projektek elsődlegesen a hatékonyabb, gördülékenyebb városi közlekedés megteremtését célzó beruházásokra vonatkoznak.
Mivel a város ipari fejlődése akár 50 kilométeres körzetből is vonzza a munkaerőt, egyre nagyobb a Nagyváradra ingázók száma. Jelenleg napi mintegy 25 ezren ingáznak a városba, közülük tízezren saját személygépkocsival közlekednek, főleg nyáron pedig sok az autóval érkező turista, mindez jelentősen megterheli a városi forgalmat. Ezért a várost a környező településekkel összekötő utak, illetve a városon áthaladó országutak, parkolók korszerűsítése és tehermentesítése jelent prioritást a városfejlesztésben.
A már régebben nyilvánosságra került Sztaroveczky (Magheru) sugárút és Sebes Kőrös híd előtti Strand-sétány kereszteződésének kétszintesítési terve után, most két új közúti aluljáró tervét szavazta meg a nagyváradi önkormányzat. A Magyarország felől, Kolozsvár, illetve Déva irányába haladó országutak Nagyváradon áthaladó szakaszát tehermentesítené két, jelenleg egyszintes útkereszteződés kétszintessé történő átalakítása.
Az egyik aluljáró megépítését a Ghillányi út és a Vámház (Sucevei) utca kereszteződéséhez tervezik, amelyben 72 méter hosszú négysávos út kapna helyet. A beruházás mintegy hatmillió euróból valósulna meg.
A másik aluljáró a Ghillányi, az ortodox katedrális előtti szakaszán, 240 méter hosszú, négysávos úton vinné föld alá az országutat keresztező forgalmat. A beruházás értéke 18 millió euróra tehető.
A két aluljáró 24 millió euró összértékű projektjének finanszírozásra augusztus vége után nyújtanak be pályázatot, siker esetén már az év végén aláírhatják a finanszírozási szerződést, jövő tavasszal pedig már megkezdődhetnek a két és fél évre tervezett munkálatok.
A régebbi projektet is beszámítva, a három kétszintes kereszteződés megvalósulása gyakorlatilag azt jelentené, hogy a felszínen nem fogja keresztezni semmi a belvárosi részt átszelő országutakat, így a forgalom megállás nélkül, jóval biztonságosabban haladhat át a városon.
Nagyváradon eddig csak két korszerű parkolóhelyet sikerült építeni, ezért nagy lemaradást kell behozni, hiszen a megnövekedett autósközlekedés miatt, napközben szinte lehetetlen szabad helyet találni. Ezért a nagyváradi önkormányzat több parkolóhely építését is tervezi.
A legnagyobb projekt, amely európai finanszírozással számol, a középkori vár szomszédságában, az ortodox katedrális körüli téren valósul majd meg. A 265 férőhelyes mélygarázs ?park and ride? rendszerben működik majd, tehát elsősorban azoknak készül, akik a városba érve leteszik az autót, és a városon belüli helyváltoztatásra a tömegközlekedést veszik igénybe. A mélygarázst a Helyi Közszállítási Vállalattal közösen szándékozik üzemeltetni a város, így megoldható, hogy a napközbeni parkolást igazoló jeggyel ingyen közlekedhessenek az autóbuszokon és villamosokon. Az elektromos autótöltő állmással is rendelkező mélygarázs vársáncból nyíló bejáratai a Kolozsvár és a Déva felől érkező autókat is fogadni tudják majd. A városvezetés elképzelései szerint a mélygarázs megépítése után csökken majd a belvárosba behajtó autók száma. Kivitelezése mintegy 3,5 millió euróból valósul meg. Sikeres pályázat esetén, az építése már a jövő év elején elkezdődhet.
A Nagyváradot az épülő észak-erdélyi autópályával összekötő út módosított tervét jóváhagyta a tanács. A nagyváradi körgyűrűt az autópályával és a szatmárnémeti felé vezető országúttal is összekötő, 20 kilométeres, négysávos út egy 266 méter hosszú passzázson át keresztezi a magyar határtól a városközpontba vivő Borsi utat. A beruházás a Nagy Infrastrukturális Beruházások Európai Programjából számíthat mintegy 6,5 millió euró értékű finanszírozásra. A kivitelezés várhatóan 16 hónapig tart, és már a jövő év elején elkezdődhet.
Jóval kisebb beruházást igényel a nagyváradi körgyűrű jobb oldalával párhuzamos, összekötő út építése, a váradcsehi út szakaszán. A mintegy 950 méter hosszú út három utcát kapcsol majd váradcsehibe és a váradszőllősi lakónegyedhez. Az mintegy 1,2 millió eurós beruházás, négyhónapos kivitelezési idővel, a jövő évben készül majd el.
A Nagyváradot Szentandrással összekötő új út építése nagyon aktuálissá vált, hiszen az utóbbi években Szentandrás Nagyvárad kertvárosa lett, de csak egyetlen, egysávos úton közelíthető meg.
A 3.499 méter hosszúra tervezett új a körgyűrű Borsi út felőli bevezető szakaszán, rögtön a Sebes Kőrös híd után a Cazaban utcai körforgalomból indul a szántóföldeken át tervezett nyomvonalon Szentandrás felé. A másfél millió eurós beruházásból megvalósuló két sávos, hét méter széles, biciklis sávval ellátott út mentén a közvilágítást is kiépítik. Az új út egy 28,6 méter hosszú hídon, a Pece patakon is áthalad, és egy körforgalommal a Nagyváradot az észak-erdélyi autópályával összekötő úthoz fog kapcsolódni.