Előnyös lehet a debreceni repülőtérnek, ha kivonul Nagyváradról a Ryanair

A nagyváradi repülőtér elmúlt éve sikertörténet. Korszerűsítése után, az ír Ryanair fapados légitársasággal együttműködve, elindultak az első menetrend szerinti járatok Barcelonába, Milánóba, később Memmingenbe és Eindhovenbe. Idén februárban köszöntötték a százezredik utast, és erre az évre 185 ezres utasforgalmat jósoltak, ami az évi 300 ezer körüli utaslétszámmal működő debreceni reptérnek is komoly konkurenciát jelenthetett volna.

Most megtörni látszik a sikertörténet, ugyanis a Ryanair március elején kiszivárogtatta, hogy ősztől már nem indítja a Nagyváradot Milánóval, Barcelonával, Münchennel, Düsseldorffal és Londonnal összekötő járatait. Ha figyelembe vesszük, hogy az írek Temesvárról és Craiováról is kivonultak, de Horvátországban, Bulgáriában, Litvániában, Spanyolországban és Dániában is megszüntettek járatokat, szinte előrelátható volt a döntés.

A düsseldorfi járat indításának ünnepélyes pillanatai. Fotók: aeroportoradea.ro

Ennek ellenére, a Bihar megyei tanács alárendeltségében működő repülőtér működésének fenntartásában és fejlődésében érdekelt Pásztor Sándor tanácselnök megpróbálta a lehetetlent, a héten Dublinba utazott, hogy a légitársaság vezetőit személyesen bírja elhatározásuk megváltoztatására. Küldetése azonban sikertelenül zárult, ezért azonnal elkezdi a tárgyalásokat más légitársaságokkal, mindenekelőtt a legkeresettebb spanyolországi, olaszországi és londoni járatokat próbálja helyettesíteni. Nincs könnyű helyzetben, hiszen, ha leáll a nemzetközi forgalom, a repülőtér 30 millió euróra tehető korszerűsítési beruházásainak megtérülése is veszélybe kerül, ráadásul nemrég indították el az újabb 4 millió eurónyi beruházást igényelő új utas-terminál építését.

A nagyváradi légikikötő további sorsa egyáltalán nem mellékes a közeli debreceni repülőtér számára, hiszen a Wizz Airrel való együttműködésrévén komoly nemzetközi forgalmat épített ki, ráadásul a Lufthansát is megnyerte, a müncheni járat menetrend szerinti működtetésére. A két repülőtér egyértelmű versenyhelyzetben van, példa erre, hogy ezen a nyáron a Wizz Air szerdán és vasárnap repül Milánóba. Ugyanakkor szerdán a Ryanair is indít járatot Nagyváradról az olasz városba. Pedig Debrecen a régió legjobban kiépített és legtöbb nemzetközi kapcsolattal rendelkező légikikötőjévé akarja fejleszteni repülőterét, amely számít a nyugat-romániai, dél-ukrajnai és kelet-szlovákiai utasokra is. A szaksajtó szerint a debreceni repülőtérnek és a Wizz Airnek még nem kell attól tartania, hogy csökken a forgalma a nagyváradi konkurencia és a Ryanair miatt, mert infrastruktúra szempontjából Romániában még elég nagy a lemaradás. Debrecenben már működik a nemzetközi forgalom követelményeinek megfelelő terminálépület, Nagyváradon ez még nem megoldott. Debrecenben van állandó vám- és határőrség, a gépek földi kiszolgálását biztosító szervezet, és ami még fontosabb, fénytechnika és műszeres leszállító rendszer, ami rossz időjárási körülmények között is, bizonyos látástávolságig lehetővé teszi a leszállást. Bár a nagyváradi repülőtér óriási fejlesztést hajtott végre, hogy fogadni tudja az A320 és B737 nagyságú gépeket, de műszeres leszállító rendszert egyelőre nem telepítettek egyik pályairányhoz sem.

Mindent összevetve, ha megtorpan a nagyváradi reptéren az utasforgalom növekedése, az növelni fogja a debreceni forgalmát. Persze, hosszú távon nem tartható az ellenérdekeltség, két ilyen közeli repülőtér hatékony működtetése valószínűleg kikényszeríti az kölcsönös előnyökön alapuló együttműködést.