A Csokonai Színház tavaly indította útjára a MagdaFeszt rendezvénysorozatot, amely Szabó Magda születésének évfordulójához kötődve a női alkotókat és a női alkotást helyezi a középpontba. Idén október 5-én, Szabó Magda születésnapján veszi kezdetét a fesztivál, a debreceni társulat Az ajtó című produkciójának nagyszínpadi változatával. Az író bel- és külföldön egyaránt elismert művének főszerepeiben Kubik Anna Kossuth-díjas és Varga Klári Jászai-díjas színművészt láthatjuk. Emerenc szerepének plasztikus megformálásáért Kubik Anna a brassói Nemzetközi Dramaturgiai Fesztivál legjobb női főszereplőjének járó díjat kapta, és az előadás nagy sikert aratott a Transz/Missziók nemzetközi vándorfesztiválon is.
Szabó Magda a magyar irodalomtörténet és Debrecen kultúrtörténetének megkerülhetetlen alakja, és hozzá hasonlóan jelentős és izgalmas női hangokat gyűjtött csokorba az idén második alkalommal megrendezendő MagdaFeszt.
A Teher alatt nő, avagy: itt nem lehet megmaradni esten három színésznő tolmácsolásában hallhatjuk az emigrációt választó Karády Katalin, Fedák Sári és Bulyovszkyné Szilágyi Lilla életének történetét. A XX. század amerikai irodalmának tragikus sorsú alakja volt Sylvia Plath, akinek kultikus önéletrajzi regénye, Az üvegbúra elevenedik meg az Örkény Színház előadásában október 12-én. A MagdaFeszt idei kínálatában azonban nem csak az irodalom és a kultúra terén kiemelkedőt alkotó nők szólalnak meg, hiszen a Radioaktív című előadásban a fizika és kémia történetének megújítójaként ismert Marie Curie életének egy szakaszába is bepillantást nyerhetünk. Mindhárom előadás azokkal a mai kérdésekkel vet számot, hogy mit ér az alkotó, ha nő, és milyen az alkotás, ha női.

A II. MagdaFeszten is kiemelt figyelmet fordítanak az olyan női témákra, mint a szülés, az anyaság, az alkotómunka és magánélet összeegyeztethetősége. A szülés és gyermekvállalás témáját innovatív színházi eszközökkel dolgozza fel a Tünet Együttes Burok című mozgásszínházi előadása, illetve a Szabó T. Anna szövegei nyomán készült Anyajegy, egy felnőtteknek szóló bábszínházi produkció. Szintén Szabó T. Anna meséje alapján készült a Nagyvárad Táncegyüttes Senki madara című táncszínházi előadása, amelyet bátran ajánlanak a 10 év feletti korosztálynak. A Csokonai Ifjúsági Program vendége lesz az Ariel Gyermek- és Ifjúsági Színház Mondják meg Zsófikának című tantermi előadása.
Az idei fesztivál kiemelt vendége Szalóki Ági, a magyar zenei élet csodálatos tehetségű énekese. Október 6-án délelőtt a gyerekeket várja a Csokonai Színház nagyszínpadán tartott koncertjére, míg este a Dalok szerelmeseknek című sanzonestjével varázsolja el a felnőttközönséget.
A MagdaFeszt kísérőeseményei között ismét lesz Szabó Magda Szabadulószoba, éjszakai kulisszajárás Szabó Magda nyomában, előadás a Szabó Magda-hősök pszichológiai típusairól, illetve az Abigél és a Mondják meg Zsófikának kapcsán arról beszélgetünk majd, hogy milyenek az egykori és mai regényhősök, ha épp fiatal lányok. A színházi élet különböző területein dolgozó vendégeinket pedig arról kérdezzük, hogy milyen kihívásokra és lehetőségekre számíthat az, aki nőként merészkedik a színház kulisszái közé.
A fesztivál záróeseményeként a Csokonai Színház társulata Strindberg Júlia kisasszony című szerelmi drámáját mutatja be a Kossuth- és Balázs Béla-díjas Jeles András rendezésében, Móga Piroska címszereplésével.
Programok:
2018.10.05. péntek
17:00 Sagmeister Laura magyarkanizsai festőművész kiállításának megnyitója (Nézőtéri büfé)
19.00 Szabó Magda: Az ajtó?a Csokonai Színház előadása (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
A különös házvezetőnő, Emerenc alakja révén egy fogadott anya történetét ismerjük meg. A budai villában lakó írónő és Emerenc lépésről lépésre kibontakozó barátságának hátterében valódi rejtélyként jelenik meg az ajtó, amely nem csak a házvezetőnő lakását választja el a kívülállóktól, de számtalan dolgot elzár és eltakar: zajt, hangot, tárgyakat, titkot, fájdalmat.
Szabó Magda műve talányos életet zár be egy olyan szimbolikus ajtó mögé, amelynek felnyitására mindannyian áhítozunk. A kékszakállú herceg várának csukott hetedik ajtaja, a Csongor és Tünde varázskútja egyaránt az emberiség ugyanazon igényét, az önmagunkkal való szembesülést és egyszersmind az ettől való félelmet járja körül, csakúgy, mint Az ajtó. A kriminek sem utolsó történetben a nyomozás a két nő belső világába vezet, az előadás az eltűnt idők hétköznapjain és egy szépséges emberi sors tükrén keresztül tárja elénk a saját lelkünkbe való betekintés leckéjét. Kiderül, hogy a szeretet és a szentimentalizmus között, az igazi élet és a társadalmi elvárásoknak megfelelni akaró létezés között óriási különbség van.
Ajánljuk mindazoknak, akik valóságos emberi kapcsolatokat igyekeznek kialakítani életükben és nem a látszatra törekszenek, hanem tanulásra, tanulságra és változásra vágynak.
19.00 Teher alatt nő ? avagy: itt nem lehet megmaradni (Horváth Árpád Stúdiószínház)
Bulyovszky, Fedák, Karády.
Az egyik krinolinban vette nyakába Európát, egyedül, és lett németül színésznő akkor, amikor az utcán még csak gardedámmal jártak a tisztességes asszonyok.
A másikból párt lett, ruhadivat, kártya-bemondás. Ő húzta fel először a szoknyáját a térdéig a színpadon. Három nyelven is játszott, és rettegtek tőle a színigazgatók.
A harmadik nadrágban járt, frizura- és gallérdivat lett, a Gestapo kiverte a fogát, aztán az első adandó alkalommal megszökött az országból, hogy masamód legyen egy másik földrészen.
2018.10.06. szombat
10.00 Szalóki Ági gyerekkoncertje (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
A népszerű énekesnő a legjobb és sokak által ismert lemezein is hallható – Körforgás, Téli-nyári laboda, Cipity Lőrinc ? dalai gyerekeknek és gyermek lelkű felnőtteknek.
?Tizenegy, sőt, idén már tizenkettedik éve énekelek gyerekeknek; az én gyereklemezeim azzal az igénnyel készültek el, hogy sokszor és sokáig hallgathassák őket a gyerekek, és hogy ugyanolyan zeneértő, zenére nyitott közönségnek tekintsük őket, mint a felnőtteket vagy saját magunkat, az alkotókat. Ezért meg sem kíséreltük leegyszerűsíteni a formákat, a hangzást, a megszólalás bármilyen összetevőjét. Így aztán sokszor kiderül, vannak felnőttek, akik gyerek nélkül jönnek el a koncertjeimre, és van, aki viccesen megjegyzi: a gyerekeik csak alibiből vannak velük. Ugyanakkor azt fontos szem előtt tartanunk, hogy mivel a gyerekek könnyen és szívesen tanulnak, óriási lehetőség van a kezünkben: a zenével élményt és tudást is magukba szívhatnak. Minden zenész a maga igényessége és lelkiismerete szerint határozza meg, mit szeretne átadni a gyerekeknek.? (Szalóki Ági)
19.00 Dalok szerelmeseknek -Szalóki Ági sanzonestje (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
A 40-es, 50-es és 60-as évek magyar és külföldi slágerei Csak egy nap a világ? Szalóki Ági megújult műsorában Karády Katalint, EdithPiafot és Amália Rodriguest idézi meg, hogy elénekelje, amit a dívák a szerelemről, vágyakozásról, büszkeségről, kacérságról, csalódásról és beteljesülésről tudtak. A harmincas, negyvenes és ötvenes évek lüktető magyar swingslágerei, a francia chanson és a portugál fado parázsló dallamai két fantasztikus hangszeres-zeneszerző, Bacsó Kristóf szaxofon- és Juhász Gábor gitárművész feldolgozásában hangzanak el a színpadon.
?Szeretem ezeket a szerelmi vallomásokat, egyszerűek, bátrak, őszinték, ma is érvényesek. Olyasfajta bölcs és kedvesen ironikus gondolatokat találtam bennük, amelyek nagyon közel állnak hozzám.
Karády személyében egy olyan nő énekel, aki sok mindent megélt. Ezzel próbálok azonosulni. Így próbálom üzenni a színpadról: minden nő képes arra, hogy díva legyen, mindenkiből lehet igazi királynő, akár Karády.? (Szalóki Ági)
2018.10.07. vasárnap
18.00 Senki madara? Szabó T. Anna meséje nyomán ? a Nagyvárad Táncegyüttes produkciója (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
Ne nézz! Az alkotás magányos dolog, ugyanakkor a legnagyobb kitárulkozás is. Paradoxon. Mint az élet, a szenvedély, a vágy, a halál. Senki madarai vagyunk és Tátosok. Így, L nélkül. Erről mesél a Senki madara című előadás, mely Szabó T. Anna azonos című művét dolgozza át, Magyar és Keleti, Régi és Új, Népi és Mai, Zene és Tánc, Próza és Vers rendhagyó és hagyományos elegyébe ágyazva.
2018.10.08. hétfő
19.00 Burok ? A táguló idő összehúzódásai ? a Tünet Együttes előadása (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
A születésünkre nem emlékszünk, a haldoklásunkat már nem tudjuk elmesélni. A szülés hasonlóan elementáris határhelyzet ? túl a valós téren és időn, kivételes tapasztalás.A Tünet Együttes új produkciójában a szülés élményét kísérli meg felidézni, szétszálazni és megmutatni testtel, szóval és képpel.
Az előadásban résztvevő négy táncosnő a saját szüléstörténetéből és testemlékeiből, traumatikus és euforikus élményéből dolgozik. Megpróbálják kifordítani mindazt, ami a csukott szemeken, a bőrön, a tudattalanon belül történt.
A tudat kiszökik a szülőszoba ajtaján. A szem becsukódik. A baba diktál. Az anya mászik,feláll, lépcsőzik, alszik, fekszik, oldalt, hátul, térdel, kapaszkodik. Kitágul és összehúzódik. Pulzál. Izzad. Eddig ismeretlen gumianyagot találtak fel: a végtelenségig tágul és tovább, épp addig a pontig, ami a halálhoz legközelebbi pillanat. Az ismeretlen kapuja előtt visszafordul. Integetnek a szfinxek. És még csak a haj. Szakad az anyag. Először a fej. Szünet. Szünetek és tolások: a megszűnt idő ütemei. Kilencvenfokos fordulat. Kiszorul a váll. És kicsusszan a resztli.
19.00 Anyajegy ? Szabó T. Anna szövegei nyomán (Horváth Árpád Stúdiószínház)
?Döbbentem tapasztalom, hogy hiába vagyok a közepén az életemnek, hiába vagyok én a Mama, mégsem vagyok az a nagy és mindenható lény, akinek annak idején az éppen ennyi idős szüleimet láttam. Felnőtt vagyok, de nem vagyok eléggé erős.?
Előadás születésről és halálról, anyákról és gyerekekről, férfiakról és nőkről. Az élet legapróbb és legfontosabb kérdéseiről.
2018.10.09. kedd
17:00 Orosz Katalin pszichológus előadása Szabó Magda hőseiről (Nézőtéri büfé)
19.00 Radioaktív ? monodráma Marie Curie élete alapján ? Manna Produkció (Horváth Árpád Stúdiószínház)
?Mélyen tisztelt Madame Curie, ne nevessen ki, amiért anélkül írok Önnek, hogy lenne bármi okos mondanivalóm. De annyira felháborít, ahogy Önnel bánnak, hogy muszáj valahogy hangot adnom az érzéseimnek. Meggyőződésem, hogy Ön következetesen figyelmen kívül hagyja ezeket a barmokat. Meg kell mondjam, csodálom az intellektusát, motiváltságát és becsületességét, és szerencsésnek tartom magam, hogy megismerhettem Önt Brüsszelben. Igazi öröm, hogy olyan személyiségek vannak köztünk, mint Ön vagy Langevin, akikkel kiváltságos dolog kapcsolatba kerülni. Ha pedig ezek a barmok továbbra is Önnel lesznek elfoglalva, ne olvassa azt a moslékot, hanem hagyja meg azoknak a nyomorultaknak, akiknek fabrikálták. Baráti üdvözlettel, A. Einstein.?
Marie Curie, a nő, az anya, a tudós, akit a tudomány történetében egyedülállóan kétszeres Nobel-díjjal tüntettek ki, egyszer a kémia, egyszer pedig a fizika területén. A Sorbonne első női professzora, aki férje halála után átvette katedráját és pontosan ugyanott folytatta az óráját, ahol a tragikus balesetben elhunyt Pierre Curie abbahagyta.
20:00 Éjszakai színházbejárás Szabó Magda nyomában
2018.10.10. szerda
10.30 Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának? a marosvásárhelyi Ariel Gyermek- és Ifjúsági Színház előadása ? Horváth Árpád Stúdiószínház
Színházi nevelési program 7-10. osztályosoknak
A tizenéves Zsófika szeretné megérteni a körülötte levő világot.Nyomoz, keresgél az emberi kapcsolatok bonyolult útvesztőjében,a felnőtt- és gyerekkor határán át.Márta néni és Pista bácsi is nyomoznak, ők Zsófikát szeretnék megérteni.Közben mindnyájuknak fenekestül felfordul az élete,ezért szükségük van egymásra, hogy rendet teremtsenek.
2018.10.11. csütörtök
19.00 MAIDEN ? a Compagnia Divano Occidentale Orientale előadása (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
Egy országban, melynek már több mint 50 éve nincsen hadserege, Grétának van egy tikos álma: katona szeretne lenni. Ezt az álmát épp olyan féltőn őrzi magában, mint a szüzességét. Hogy valóra váltsa, egy kétségbeesett kísérletet hajt végre: megpróbálja felvetetni magát a Polgárőrség soraiba. A rendőrfőnök, Ramon hallgatja meg a lányt, megérti az indíttatását. Ám Ramon korrupt figura: ígéretekkel, valóságos szó-orgiával halmozza el a lányt, s a lány elhiszi, hogy Ramon érdeklődése őszinte iránta, s a bizalmába fogadja. Ám Ramon érőszakot követ el rajta, afféle rituális áldozatként. Gréta összeomlik. A darab végén azonban a forradalom gondolatáig jut: ez az utolsó lehetőség ellenállni, jóllehet szükségtelenül, a közelgő barbársággal szemben. Gréta végül valóra váltja elvesztett álmát, hogy katonává váljon, panasz nélkül, túllépve a veszteségein, mély sebbel a szívében.
2018.10.12. péntek
19.00 August Strindberg: Júlia kisasszony ? a Csokonai Színház előadása (Víg Kamaraszínház)
Olykor, s talán épp a legnehezebb időkben, érdemes leásni az alapokig, meg kell nézni, hogy mi rejtőzik az emberben. Strindberg Júlia kisasszony című darabja erre az alászállásra kalandos és torokszorító alkalmat kínál: két nő és egy férfi szerelmi háromszög-drámája látomásszerű erővel vonultatja föl előttünk a szexuális elragadottság örvényében sodródó emberi lény fel-fellobbanó boldogságát, lélek és test kísértéseit, megaláztatásait és a mindig ugrásra kész kétségbeesését, tragédiáját.
21.00 Sylvia Plath: Az üvegbúra ? az Örkény Színház előadása (Csokonai Színház, Nagyszínpad)
Esther Greenwood élete a megtestesült amerikai álom. Húszévesen egy híres női magazin ösztöndíjas gyakornoka, és sorra nyílnak előtte a kapuk. New Yorkban szakmai sikerek, fogadások, hírességek forgatagába kerül, ám ő úgy érzi, képtelen megfelelni az elvárásoknak.
Sylvia Plath Az üvegbúra című regénye a huszadik század sokat elemzett és idézett kultuszműve. Az önéletrajzi ihletésű történet egyrészt a nővé válás stációit mutatja be kíméletlen őszinteséggel, másrészt a kamaszkor és a felnőtt lét közti átmenetbizonytalanságokkal teli időszakának lenyomata. A belső félelmek, az önazonosság-keresés elemi erejű megfogalmazása.
Fotó: Máthé András