Jelentős verseny volt az országok és a városok között a BMW-beruházásért

Jelentős verseny volt az országok és a városok között a BMW-beruházásért, Debrecennek és a régiónak kiemelkedő lehetőséget teremt az egymilliárd eurót meghaladó modern autógyári fejlesztés megvalósulása – mondta Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke szerdán a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.

Példaként említette, hogy döntések előtt a befektetők általában mérlegelik az infrastruktúrát, a logisztikai ellátottságot, a szakképzett munkaerő elérhetőségét, Magyarország mellett fontos szempont volt a beszállítói hálózat fejlettsége, hiszen a BMW 1,4 milliárd euró értékben vásárolt Magyarországról terméket, szolgáltatásokat, ez mintegy 90 magyar beszállítót jelent, akiknek a köre tovább bővül majd.

A HIPA elnöke a rádióműsorban hangsúlyozta, hogy a magyar régiók között egyre több nagyváros képes nemzetközi szinten is meghatározó beruházásokat vonzani, Debrecen előtt hatalmas lehetőség áll a BMW-beruházással, és a város ezzel élni is fog.

Az M1 aktuális csatornán Ésik Róbert elmondta, hogy Debrecen gazdaságfejlesztési stratégiáját nemzetközileg is elismerik.

A terület előkészítése komoly feladat lesz, a tervek szerint a BMW a jövő év második felében veszi birtokba a területet. A BMW honlapján magyar aloldal jelent meg, ahol a Debrecenben épülő gyárról lehet információhoz jutni, és fogadják az érdeklődéseket – mondta a HIPA elnöke.    A kommunikációs igazgató nem részletezte, hogy jelenleg összesen hány magyarországi cég tartozik ebbe a beszállítói körbe, de egy 2013-as sajtóúton több mint 50 cégről beszéltek, és további több mint 40-et neveztek potenciális beszállítói partnernek.   

A beszállítói körben van például az az 1993-ban alapított békéscsabai Csaba Metál Zrt., ahol egyebek között a BMW i3-as elektromos autójához gyártanak alumínium váltóházat. A cég 2013-ban összesen 190 ezer darabra kapott megrendelést, ezt a mennyiséget a tervek szerint 7 év alatt kell legyártaniuk. A BMW egy másik hazai beszállítója a német tulajdonú egri ZF Lenksysteme Hungária Kft., amely kormányzástechnikai berendezéseket és más alkatrészeket készít személy- és haszonjárművekbe.

A BMW Magyarország rekordértékesítéssel zárta az előző évet: 2016-hoz képest 13 százalékkal több, 2698 BMW-t adtak el. A BMW nemcsak Magyarországon, hanem globálisan is rekordévet zárt az eladásokat tekintve tavaly: 2 088 283 BMW-t adtak el, a csoporthoz tartozó Mini es Rolls-Royce márkák eladásával együttesen (2 463 526) pedig ez lett a cég eddigi legjobb értékesítési éve.

Az elmúlt évben a bajor gyártó 140 darab “i” járművet, vagyis teljesen elektromos i3-ast (127 darab) és hibrid i8-ast (13 darab) értékesített Magyarországon. Az ezt megelőző évben 98 darabot adtak el ilyen járművekből. A jelentős növekedést az elektromos autók vásárlásának kormányzati támogatása is ösztönözte.

A BMW a magyarországi újautópiacon 2,3 százalékkal részesedik, azonban a prémium szegmens egyik éllovasa: a Datahouse adatai szerint utóbbi kategóriában részesedése 23 százalék volt tavaly.

 

Fotó: Mezőgazdasági földterület Debrecen határában, a 33-as főút mellett, középen egy BMW személyautó 2018. július 31-én. Ezen a területen és környékén épít gyárat a BMW Group, a beruházás értéke meghaladja majd az egymilliárd eurót. A debreceni gyáregység képes lesz ugyanazon a soron hagyományos robbanómotorral és elektromotorral ellátott járművek előállítására, és az új üzemben akár évi 150 ezer járműt gyárthatnak majd. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt